1 Umowa o wdrożenie systemu informatycznego
dotyczy usługi polegającej na połączeniu elementów charakterystycznych dla
kilku różnych umów. Mam tu na myśli zwłaszcza umowy dostawy sprzętu
komputerowego, umowy o stworzenie odpowiedniego oprogramowania, umowy
instalacji sprzętu i oprogramowania, szkolenia pracowników oraz umowy serwisowe261.
2 W celu prawidłowego wykonania obowiązków
wynikających z komentowanej umowy celowe wydaje się zdefiniowanie systemu oraz
jego podstawowych składników, czyli sprzętu i oprogramowania. Rzecz jasna w
umowie strony formułują jedynie „ramowe” definicje. Szczegóły opisują w
załącznikach do umowy. Dotyczy to zwłaszcza celów, jakie ma osiągnąć
oprogramowanie, jego charakterystyki technicznej oraz charakterystyki
technicznej sprzętu komputerowego.
3 Wskazanie przedmiotu umowy wdrożeniowej nie
jest zadaniem prostym. Trudności wynikają przede wszystkim z faktu, iż efektem
wykonania umowy wdrożeniowej są rezultaty o charakterze twórczym (tzn. programy
komputerowe oraz towarzysząca im dokumentacja) oraz rezultaty pozbawione
elementu twórczego (tzn. pliki konfiguracyjne, parametryzacje)262.
Wydaje się, że podstawowymi elementami komentowanej umowy są: dostarczenie
sprzętu o określonych parametrach, dostarczenie oprogramowania oraz usługi
serwisowe.
Wykonanie umowy
polega m.in. na dostarczeniu oprogramowania dedykowanego, czyli napisanego
specjalnie na potrzeby systemu informatycznego, oraz dostosowanie standardowego
oprogramowania do potrzeb zamawiającego. Charakterystyczne dla umowy
wdrożeniowej jest to, że w chwili jej zawierania przedmiot umowy nie może być
sprecyzowany – w załączniku do umowy strony wskazują jedynie wymagania, jakim
oprogramowanie powinno odpowiadać263.
Zgodnie z wolą stron
usługa świadczona przez wykonawcę będzie wykonana w dwóch etapach. W etapie
pierwszym system zostanie stworzony, dostarczony oraz wdrożony. Zakończy się on
podpisaniem przez strony protokołu odbiorczego. Natomiast etap drugi będzie
obejmował utrzymanie, tzn. serwis systemu (zwłaszcza serwis gwarancyjny i
pogwarancyjny), jego konserwację oraz aktualizację do potrzeb zamawiającego.
4 Realizację usługi na podstawie komentowanej
umowy poprzedza sporządzenie tzw. analizy przedwdrożeniowej. Jest to dokument
wskazujący działania niezbędne do wdrożenia systemu. Mogą ją przeprowadzić
pracownicy zamawiającego albo podmiot zewnętrzny. Optymalnym rozwiązaniem jest
sporządzenie analizy przez pracowników wykonawcy264. Treść tego
dokumentu obejmuje informacje o strukturze, sposobie działania i problemach
pojawiających się w działaniach pracowników. Analiza ma na celu ustalenie
rzeczywistych potrzeb i wymagań zamawiającego, co pozwala na właściwe
zaprojektowanie i wdrożenie systemu265.
Skoro strony
podzieliły usługę na dwa etapy, w kolejnym paragrafie umowy określają terminy
jej realizacji. Natomiast w załączniku ustalają szczegółowy harmonogram prac
zmierzających do wdrożenia systemu. Wydaje się, że harmonogram ten powinien
powstać po sporządzeniu analizy przedwdrożeniowej.
Wdrożenie systemu
informatycznego wymaga zbiorowego wysiłku zespołu ludzi dysponujących
odpowiednią wiedzą techniczną, zdolnością rozwiązywania problemów oraz kompetencjami
społecznymi. Można ich nazwać zespołem projektowym266. W skład tego
zespołu wchodzą:
1. sponsor projektu – jest to pracownik
zamawiającego, który zarządza zasobami finansowymi projektu, eliminuje
przeszkody organizacyjne, zapewnia komunikację z przyszłymi użytkownikami
systemu oraz ma uprawnienia kontrolne;
2. menedżer projektu – odpowiada za
projektowanie i realizację poszczególnych etapów prac nad projektem;
3. komitet sterujący – składający się z kilku
osób wyznaczonych przez każdą ze stron umowy. Jego zadania dotyczą
przydzielania potrzebnych zasobów, podejmowania uchwał w sprawie aneksów do
umowy, rozstrzygania sporów, podejmowania strategicznych decyzji, uchwalania
zmian w planie projektu;
4. zespół wdrożeniowy – składający się z:
a) konsultantów wykonawcy – odpowiedzialnych za
jakość i terminowość prac,
b) administratorów systemu – odpowiedzialnych za
bieżącą pomoc użytkownikom, wprowadzanie poprawek i nowszych wersji programów,
c) administratorów technicznych –
odpowiedzialnych za pracę serwera oraz przepustowość sieci,
d) twórców oprogramowania.
5 Umowa określa w sposób ramowy obowiązki stron.
Pracownicy wykonawcy będą przeprowadzali poszczególne czynności w ramach
wykonywania obowiązków wynikających z komentowanej umowy zgodnie z najwyższymi
standardami wynikającymi ze współczesnej wiedzy informatycznej. Menedżer
projektu w imieniu wykonawcy będzie koordynował poszczególne prace. Dostawa
sprzętu, oprogramowania oraz ich instalacja będzie się odbywała w terminach
uzgodnionych z zamawiającym. Strony wprowadziły do komentowanej umowy klauzulę
nakładającą na wykonawcę obowiązek szkolenia pracowników zamawiającego.
Wykonawca deleguje umówioną liczbę swoich pracowników w celu zorganizowania i
przeprowadzenia stosownego szkolenia z obsługi zaprojektowanego i wdrożonego
systemu informatycznego.
6 W systemach informatycznych mogą się pojawić
usterki. Zamawiający może zabezpieczyć się przed skutkami ich wystąpienia,
forsując wprowadzenie do umowy następujących mechanizmów prawnych. Po pierwsze,
umowa powinna przewidywać przeprowadzenie testów oprogramowania. Celem testów
jest wykrycie jak największej liczby błędów. Po drugie, pilotażowe uruchomienie
systemu w środowisku pracy. Obserwacja systemu na tym etapie pozwala na
wykrycie usterek nieujawnionych przez testy267 i umożliwia odbiór
systemu. Odbiór jest więc instrumentem prawnym służącym zapewnieniu sprawnego
funkcjonowania wdrożonego systemu informatycznego.
Odbioru systemu w
świetle komentowanej umowy dokona komisja odbiorcza składająca się z określonej
liczby osób wskazanych przez każdą ze stron. Odbiór podlega akceptacji zespołu
sterującego.
Członkowie komisji
odbiorczej sporządzają i podpisują dwa protokoły odbioru. Pierwszy dotyczy
etapu wdrożenia systemu, a zwłaszcza kwestii dostarczenia sprzętu o
specyfikacji zgodnej z umową i w ilości zgodnej z umową, oraz przetestowania
całego systemu w celu sprawdzenia, czy spełnia on przyjęte kryteria
funkcjonalne. Natomiast etap drugi obejmuje utrzymanie systemu. Strony
przyjmują, że prawidłowe wykonanie umowy następuje wskutek podpisania drugiego
protokołu z chwilą jego zaakceptowania przez zespół sterujący.
Jeżeli czynności
komisji odbiorczej po zakończeniu etapu dostarczenia i wdrożenia ujawnią
istnienie usterek systemu, zamawiający uzyskuje określone w umowie uprawnienia.
Po pierwsze, w sytuacji kiedy usterki są nieusuwalne i uniemożliwiają
korzystanie z systemu zgodnie z przeznaczeniem, zamawiający może odstąpić od
umowy. Po drugie, w sytuacji kiedy usterki są nieusuwalne, ale nie uniemożliwiają
korzystania z systemu zgodnie z jego przeznaczeniem, a jedynie je utrudniają w
znaczący sposób, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w umówionym
zakresie. Po trzecie, jeżeli usterki można usunąć, zamawiający może odmówić
podpisania protokołu odbiorczego do czasu ich usunięcia. Po czwarte wreszcie,
jeżeli wady nadają się do usunięcia, a wykonawca nie usunie ich w określonym w
umowie terminie od stwierdzenia przez komisję odbiorczą ich zaistnienia,
zamawiający może zlecić usunięcie usterek systemu innemu podmiotowi na koszt
wykonawcy. Jest to tzw. wykonanie zastępcze. Wykonawca ma obowiązek przekazać
wykonawcy zastępczemu dokumentację potrzebną do usunięcia usterek.
7 W wyniku zawarcia umowy dochodzi do
przeniesienia autorskich praw majątkowych do oprogramowania albo do udzielenia
upoważnienia do korzystania z oprogramowania na określonych polach
eksploatacji. W praktyce najczęściej dochodzi do udzielenia licencji (ze
względu na powtarzalność zastosowania programów dla różnych użytkowników)268.
Niekiedy jednak z uwagi na szczególne potrzeby zamawiającego powstaje unikatowe
oprogramowanie (nieprzydatne do adaptacji dla innego użytkownika), a strony
decydują w umowie o przejściu praw majątkowych do tego oprogramowania na
zamawiającego.
W komentowanej umowie
majątkowe prawa do oprogramowania przechodzą na zamawiającego. Zgodnie z
przepisem art. 64 pr. aut. skutek rozporządzający następuje z „chwilą przyjęcia
utworu”. Należy przyjąć, że w przypadku komentowanej umowy jest to chwila
akceptacji przez komitet sterujący protokołu odbiorczego etapu wdrożeniowego
systemu.
Przejście majątkowych
praw autorskich następuje bez ograniczeń terytorialnych na czterech polach
eksploatacji. Są to:
a) zwielokrotnianie;
b) wprowadzanie do pamięci komputera;
c) wprowadzanie do sieci Internet oraz
określonej sieci wewnętrznej zamawiającego;
d) tłumaczenie, przystosowywanie modyfikacji
oraz dokonywanie innych zmian.
Wydaje się, że
wskazane pola wystarczają do korzystania z oprogramowania zgodnie z jego
przeznaczeniem.
W postępowaniu
sądowym obok stron mogą występować inne podmioty zainteresowane wynikiem
procesu269. W komentowanej umowie wykonawca zobowiązuje się do
interwencji ubocznej w razie wytoczenia powództwa przez osobę trzecią przeciwko
zamawiającemu. Interwencja uboczna polega w tym przypadku na udziale w procesie
wykonawcy po stronie pozwanego (zamawiającego).
8 Wynagrodzenie należne wykonawcy jest
świadczeniem wzajemnym w stosunku do zaprojektowania i wdrożenia systemu
informatycznego (obejmuje także przeniesienie praw majątkowych do
oprogramowania) oraz za jego utrzymanie. Strony ustaliły, że będzie to
wynagrodzenie zryczałtowane o określonej wysokości, wypłacane na rachunek
bankowy w ratach. Umowa określa terminy oraz wysokość poszczególnych rat.
9 Zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie systemu
informatycznego wymaga zaangażowania znacznych środków finansowych. Pochodzą
one od zamawiającego. Dlatego w jego interesie leży wprowadzenie mechanizmów
prawnych zabezpieczających przed nierzetelnością wykonawcy. Polega ona na
przekazaniu zamawiającemu określonej wartości majątkowej stanowiącej
zabezpieczenie właściwego wykonania obowiązków wynikających z umowy przez
wykonawcę. Wydaje się, że wartością tą może być określona suma pieniężna,
przewłaszczenie na zabezpieczenie, gwarancja bankowa, ubezpieczenie kontraktu
itp. Wartość stanowiąca zabezpieczenie podlega zwrotowi w częściach. Pierwsza
część zostanie zwrócona po podpisaniu i akceptacji protokołu odbioru pierwszego
etapu usługi, a druga po podpisaniu i akceptacji protokołu odbioru drugiego
etapu usługi.
Umowa może regulować
kwestię ewentualnego ubezpieczenia przez wykonawcę odpowiedzialności cywilnej
związanej z wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą (przy czym jest to
umowa inna od ubezpieczenia samego kontraktu).
10 Strony mogą ustanowić kary pieniężne na wypadek
powstania szkody wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania przez drugą
stronę obowiązków niemajątkowych wynikających z zawartej umowy. Kary umowne są
zastrzegane najczęściej w związku z konkretnymi nieprawidłowościami mogącymi
pojawić się przy wykonaniu zobowiązania, takimi jak braki jakościowe czy
ilościowe przedmiotu świadczenia270.
Zamawiający może
naliczyć karę umowną w ustalonej wysokości w przypadku:
a) zwłoki wykonawcy w stosunku do harmonogramu
prac wdrożeniowych;
b) zwłoki wykonawcy w usuwaniu usterek;
c) jeżeli wykonawca odstępuje od umowy z
przyczyn przez niego zawinionych.
Z kolei wykonawca
może naliczyć karę umowną, jeśli:
a) zamawiający popadnie w zwłokę z zapłatą
którejkolwiek raty wynagrodzenia;
b) gdy wykonawca odstępuje od umowy z przyczyn
zawinionych przez zamawiającego.
11 Wykonawca udziela zamawiającemu gwarancji
jakości systemu (tzn. gwarancji, że system będzie działał w sposób właściwy).
Gwarancja ta obowiązuje przez określony czas po podpisaniu i akceptacji
protokołu odbioru etapu wdrożeniowego. Dodatkowo na wypadek gdyby wykonawca nie
był w stanie skutecznie wyeliminować błędów, umowa przewiduje zastosowanie
sankcji polegających na prawie do naliczania kar umownych za zawinione
opóźnienie w usuwaniu błędów271.
12 Umowa wskazuje sytuacje, których zaistnienie
uprawnia wykonawcę oraz zamawiającego do odstąpienia od umowy. Zamawiający może
odstąpić od niniejszej umowy w następujących sytuacjach. Po pierwsze, jeżeli
wykonawca nie przystąpi do wykonywania obowiązków wynikających z umowy w
określonym terminie. Po drugie, jeżeli wykonawca przerwie wykonywanie
obowiązków wynikających z umowy na wskazany okres. Po trzecie, gdy wykonawca
spowoduje opóźnienia w stosunku do harmonogramu prac. Po czwarte wreszcie,
wówczas gdy wykonawca dopuści się rażącego naruszenia obowiązków gwarancyjnych
albo serwisowych.
Z kolei wykonawca
może odstąpić od umowy, kiedy zamawiający spowoduje opóźnienia w zapłacie
którejkolwiek części wynagrodzenia wskutek zaistnienia zawinionych przez niego
okoliczności.
13 Strony wprowadziły do tekstu komentowanej umowy
regulacje dotyczące klauzuli tajności. Polega ona na zobowiązaniu się obu stron
do zachowania w tajemnicy informacji o charakterze technicznym, handlowym czy
organizacyjnym, nawet jeśli ich ujawnienie nie zagraża interesom drugiej
strony.
W sumie nigdy nie czytałam tej ustawy więc jest ona dla mnie nowością. Jeśli chodzi o system informatyczny to ja często korzystam z https://www.cashbill.pl/platnosci w ramach co miesięcznych płatności internetowych.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o takie rzeczy to na pewno również wiele firm ma wdrożone płatności online. Ostatnio o nich pisano w https://www.rp.pl/Finanse/200139948-Platnosci-online---symbol-XXI-wieku.html i jestem zdania, że to jest świetne rozwiązanie.
OdpowiedzUsuń