Wyrok
Trybunału Sprawiedliwości
z dnia 27 czerwca 2000 r.
C-240/98
1. Jeżeli
klauzula jurysdykcyjna, nie będąc przedmiotem indywidualnych negocjacji,
została włączona do umowy pomiędzy konsumentem a sprzedawcą lub dostawcą, i
jeżeli przyznaje ona wyłączną jurysdykcję sądowi, w obrębie którego właściwości
miejscowej sprzedawca lub dostawca ma główne przedsiębiorstwo, klauzula ta musi
zostać uznana za nieuczciwą w rozumieniu art. 3 dyrektywy 93/13 w sprawie nieuczciwych
warunków w umowach konsumenckich w takim zakresie, w jakim powoduje, w sposób
sprzeczny z wymogiem dobrej wiary, znaczną nierównowagę praw i obowiązków stron
wynikających z umowy, ze szkodą dla konsumenta (zob. pkt 24).
2. Ochrona
konsumentów przewidziana przez dyrektywę 93/13 w sprawie nieuczciwych warunków
w umowach konsumenckich wymaga, by sąd krajowy - dokonując wstępnej oceny tego,
czy roszczenie powinno zostać dopuszczone do postępowania przed sądami
krajowymi - miał możliwość rozstrzygnięcia z urzędu, czy warunek umowy mu
przedstawionej jest nieuczciwy.
Stosując
przepisy prawa krajowego wcześniejsze lub późniejsze niż powoływana dyrektywa,
sąd krajowy jest obowiązany interpretować te przepisy, tak dalece jak to
możliwe, w świetle brzmienia i celu dyrektywy. Wymóg interpretacji zgodnej z
dyrektywą zobowiązuje sąd krajowy w szczególności do przyznania pierwszeństwa
interpretacji, która umożliwiłaby mu z urzędu odrzucić właściwość narzuconą mu
na podstawie nieuczciwego warunku [umowy]; (zob. pkt 29, 32 oraz sentencja pkt
1-2).
LEX nr 82923, ECR 2000/6/I-4941
82923
Dz.U.UE.L.1993.95.29: art. 3; art. 6;
art. 7
Dz.U.1964.16.93: art. 385(1) § 1
Cel art. 6 dyrektywy 93/13, który zobowiązuje Państwa Członkowskie do
wprowadzenia regulacji, zgodnie z którą nieuczciwe warunki nie są wiążące dla
konsumenta, nie zostałby osiągnięty, gdyby konsument miał obowiązek
samodzielnego powołania się na nieuczciwy charakter takich warunków. W
przypadku sporów, których wartość przedmiotu sporu jest często niewielka,
wynagrodzenie adwokata może przekraczać wartość tego, czego dotyczy spór, co
może zniechęcać konsumenta do tego, by kwestionować zastosowanie nieuczciwych
warunków. Chociaż prawdą jest to, że w niektórych Państwach Członkowskich
przepisy procesowe umożliwiają jednostkom występowanie osobiście w takich
sporach, to jednak istnieje realne ryzyko, że w szczególności ze względu na
niewiedzę konsument nie zakwestionuje nieuczciwego charakteru nałożonych na
niego warunków. Wynika stąd, że skuteczna ochrona konsumenta może zostać
osiągnięta tylko wtedy, gdy sąd krajowy uzna, że posiada kompetencję do oceny
tego rodzaju warunków z urzędu.
System ochrony ustanowionej przez dyrektywę opiera się na założeniu, że
brak równowagi między konsumentem a sprzedawcą lub dostawcą można usunąć
wyłącznie przez działania pozytywne niepochodzące od faktycznych stron umowy.
Dlatego też, art. 7 przywołanej dyrektywy, którego ust. 1 zobowiązuje Państwa
Członkowskie do zapewnienia stosownych i skutecznych środków mających na celu
zapobieganie stałemu stosowaniu nieuczciwych warunków, przewiduje w ust. 2, że
środki te mają obejmować umożliwienie upoważnionym organizacjom konsumentów
wszczęcia postępowania w celu uzyskania decyzji o tym, czy klauzule umowne
sporządzone do celów ogólnego wykorzystania są nieuczciwe, a jeśli zajdzie taka
potrzeba, do wymuszenia ich zakazu, nawet jeśli nie zostały one wykorzystane w
konkretnych umowach.
(por. pkt 26-27)
Przetłumaczono z
angielskiej wersji językowej wydania opublikowanego przez Urząd Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich na stronie EUR-Lex:
©
Wspólnoty Europejskie, http://eur-lex.europa.eu/ - Judgment of the Court of 27
June 2000, Case C-240/98
Za tłumaczenie na
język polski odpowiedzialność ponosi ??? <tlumaczenie> ???
LEX nr 1265600
1265600
Dz.U.UE.L.1993.95.29: art. 6; art. 7
Dz.U.1964.16.93: art. 385(1) § 1
glosa: Stuyck J. Glosa do wyroku TS z dnia 27 czerwca 2000 r., C-240/98
- C-244/98.
Wyrok
Trybunału Sprawiedliwości
z dnia 27 czerwca 2000 r.
C-240/98
1. Where a jurisdiction clause
is included, without being individually negotiated, in a contract between a
consumer and a seller or supplier and where it confers exclusive jurisdiction
on a court in the territorial jurisdiction of which the seller or supplier has
his principal place of business, it must be regarded as unfair within the
meaning of Article 3 of Directive 93/13 on unfair terms in consumer contracts
in so far as it causes, contrary to the requirement of good faith, a
significant imbalance in the parties' rights and obligations arising under the
contract, to the detriment of the consumer.
(see para. 24)
2. The protection provided for
consumers by Directive 93/13 on unfair terms in consumer contracts entails the
national court being able to determine of its own motion whether a term of a
contract before it is unfair when making its preliminary assessment as to
whether a claim should be allowed to proceed before the national courts.
The national court is obliged,
when it applies national law provisions predating or postdating the said
Directive, to interpret those provisions, so far as possible, in the light of
the wording and purpose of the Directive. The requirement for an interpretation
in conformity with the Directive requires the national court, in particular, to
favour the interpretation that would allow it to decline of its own motion the
jurisdiction conferred on it by virtue of an unfair term.
(see paras. 29, 32, operative
part 1-2)
LEX nr 82923, ECR 2000/6/I-4941
82923
Dz.U.UE.L.1993.95.29: art. 3; art. 6;
art. 7
Dz.U.1964.16.93: art. 385(1) § 1
The aim of Article 6 of Directive 93/13, which
requires Member States to lay down that unfair terms are not binding on the
consumer, would not be achieved if the consumer were himself obliged to raise
the unfair nature of such terms. In disputes where the amounts involved are
often limited, the lawyers' fees may be higher than the amount at stake, which
may deter the consumer from contesting the application of an unfair term. While
it is the case that, in a number of Member States, procedural rules enable
individuals to defend themselves in such proceedings, there is a real risk that
the consumer, particularly because of ignorance of the law, will not challenge
the term pleaded against him on the grounds that it is unfair. It follows that
effective protection of the consumer may be attained only if the national court
acknowledges that it has power to evaluate terms of this kind of its own
motion.
The system of protection laid down by the Directive is
based on the notion that the imbalance between the consumer and the seller or
supplier may only be corrected by positive action unconnected with the actual
parties to the contract. That is why Article 7 of the Directive, paragraph 1 of
which requires Member States to implement adequate and effective means to
prevent the continued use of unfair terms, specifies in paragraph 2 that those
means are to include allowing authorised consumer associations to take action
in order to obtain a decision as to whether contractual terms drawn up for
general use are unfair and, if need be, to have them prohibited, even if they
have not been used in specific contracts.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz